Ədəbi publisistika və esse janrı

Ədəbi publisistika və esse janrıYaradıcı olmazdan əvvəl, hər bir insan cəmiyyətin üzvüdür, vətəndaşdır. Cəmiyyətin həyatına, ictimai-siyasi, sosial-mədəni, mənəvi mühitin bu və ya digər məqamlarına münasibət bildirmək yalnız cəmiyyət üzvünün haqqı deyil, insanın özünüifadə ehtiyacının təzahürüdür. İnsanın təbiəti ilə birgə yaranan bu hissi bir qədər də Sözün hökm etmək təbiəti gücləndirir.

Bu da həqiqətdir ki, hər kəs bu ehtiyacını, hətta öz imkanları çərçivəsində, ifadə etmək iqtidarında olmur. Yaradıcı insanın, cəmiyyətin ən müxtəlif təbəqələri tərəfindən istedadı və nüfuzu təsdiq və qəbul olunmuş ziyalının sözünün, fikrinin, mövqeyinin əksəriyyətin rəyi kimi qəbul edilməsi ictimai düşüncədə lokomotiv kimi düşünülməsi də buradan qaynaqlanır.

İstər bədii olsun, istər elmi, siyasi, bütövlükdə ən müxtəlif baxışları, prinsipləri əks etdirən publisistika təkcə demokratiyanın göstəricisi deyil, həm də fərdin yaradıcı təfəkkürünü cəmiyyətin inkişafına, ictimai şüura təkan verən amillər sırasına çıxarır.

Bu yöndən yanaşılarsa, istənilən yaradıcı insanın, sənətkarın publisistikası daha çox onun vətəndaş mövqeyini qabardır və cəmiyyətin, ictimai münasibətlərin elə mərhələləri olur ki, ziyalının sözü aparıcı mövqeyə keçir, publisistika — ictimai-siyasi həyat məsələlərini işıqlandıran ədəbiyyat növü — yaradıcılıq anlayışından qabaqda durur. İnqilablar, müharibələr, azadlıq mübarizəsi dövründə Sözün gücü, təsir qüvvəsi səfərbər olunur.

Publisistikanın tarixi başlanğıcı antik dövrün natiqlik sənətinə, təşəkkülü isə tarixin adlı mərhələlərinə (məsələn, intibah, maarifçilik və s.) bağlanır. Tarixi təkamülün amplitud zənginliyi və fəallığı ilə yadda qalan iyirminci yüzil də publisistikanın cəmiyyətdə yerini və gücünü birmənalı şəkildə etiraf və təsdiq edib. Azərbaycan publisistikası necə?
Mirzə Fətəli Axundzadənin adı ilə bağlı olan Azərbaycan publisistikası (siyasi publisistikanın dəyərli nümunələrindən olan "Kəmalüddövlə məktubları"nı xatırlamaq kifayətdir) sonrakı dövrlərdə Azərbaycan tarixində bir çox şərəfli səhifələr və adlarla zəngin irs formalaşdırıb. XX əsrin əvvəllərində yaranan və ictimai-bədii fikir tariximizdə çox mühüm mərhələ olan iki ədəbi məktəb və ictimai cərəyanın adını çəkmək yetər ki, bu irsin həqiqi dəyərini ifadə edə bilsin: Füyuzat və Molla Nəsrəddin.
Eyni məqsədə ayrı yollarla gedən bu iki Düşüncə Tərzi dövlətçiliyin siyasi əsaslarına möhtəşəm sütun ola bildi. Biri Türkiyədə, biri Azərbaycanda.
Onları ayıran dəyərləri onları birləşdirən dəyərlərə qarşı qoyan siyasətin millətin taleyinə vurduğu zərbənin acı nəticələrindən danışmaqdansa, "qütbləri" yaxınlaşdırmaqla, milli düşüncənin sağlam təfəkkürdən güc alan birliyə nail olmasına çalışmaq da bu günün publisistikasının adınadır.

Hərdən bədgüman və bir qədər ağrılı suallar da yaranır: məhz o zaman bu təhlükəni vaxtında "görüb xəbərdar etmək" müdrikliyi olmayıb publisistikanın, yoxsa səsinin eşidilməyəcəyi inamsızlığı? Qoy bunun cavabını tarixi reallıqları qiymətləndirməkdə səriştəsizliyin (və haqqın!) ayağına yazaraq, gözləməyək. Ən azından, bu sükut bizə Əlibəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağayev, Ömər Faiq Nemanzadə, Mirzə Cəlil, Üzeyir bəy Hacıbəyli, Məhəmmədəmin Rəsulzadə, bir qədər uzaqda Həsən bəy Zərdabi… adlarını söyləyəcək və Azərbaycan publisistikasının mübarək simalarının xidmətlərinin hələ də müqayisənin fövqündə durduğunu etiraf etməli olacağıq.

Sonra isə… "öz içində eşələnmə" dövrünü yaşamış publisistikamızın kəskin, mübariz ruhlu ovqatından uzaq, dişsiz və liberal dövrü gəlir. Məhz bu dövr ədəbiyyatın və jurnalistikanın ortaq janrı hesab olunan publisistikanın hər iki cəbhədə eyni ağrını — altda un, üstdə kəpək ola bilməmək, başqa sözlə, doğmalar arasında ögeylik ağrısını yaşamasına səbəb oldu…

Ədəbiyyatın və jurnalistikanın sərhəd-keçid məntəqəsində qəbul olunan publisistika, əslində, ədəbiyyatın ərazisindədir. Bir qədər qabağa gedib, başqa bir cəhəti də vurğulamaq mümkündür ki, XX əsrin II yarısından formalaşmağa başlasa da, Azərbaycanda yeni olan komparativistikanın — humanitar elmlərin qarşılıqlı əlaqəsini öyrənən (bura qohum növ və janrları da daxil etmək olmazmı?) elmin tədqiqat istiqamətinə publisistikanın daxil edilməsi üçün kifayət qədər əsas var və yazıçı publisistikası fərqli yanaşma və ənənəvi münasibətə yeni baxış üçün açıqdır. Esse bu mənada publisistikanın mahiyyətini, onun "vətəndaş hüququnu" daha yaxşı ifadə edir.

Yaradıcı insanın özünüifadəsi, yaradıcı "mən"in uğurlu və birbaşa realizəsi baxımından essenin mobil imkanları bu janrı şəxsiyyətin ifadə forması kimi təqdim edir. Daha çox müəllifin şəxsiyyətini və yaradıcı temperamentini ifadə etməkdə söz sənətinin bütün imkanları onda asanlıqla səfərbər olunur.
Ədəbiyyata esse XVI əsrin sonlarında Mişel Montenin "Esselər"i ilə gəlib. Ədəbi tənqidi essenin atası adlandırılmaq D.Draydenin payına düşüb.

İngilis ədəbiyyatında bu janr adına görə Frensis Bekona borcludur. Onun esseləri janrın xarakter xüsusiyyətlərini — yığcamlıq, aydın dil, müdrik ağıl, dəqiqlik — yada salır və siyasətçi-alim üçün yüksək keyfiyyət hesab olunur. Onun esselərinin başlıca uğurunu da məhz bunlar təyin edir. Esseist sözünü 1609-cu ildə ingilis şairi və dramaturqu Ben Conson işlədib. Bəzi mənbələrdə "Esse formasında bəzi mülahizələr"in müəllifi, şair-metafizik A.Kouli İngiltərənin ilk esseisti kimi təqdim olunur. Con Milton məşhur "Areopagitika" (1644) əsəri ilə (söz və mətbuat azadlığı ilə bağlı İngiltərə parlamentinə müraciət) müəllifin hiss və təəssüratlarının üstünlük təşkil etdiyi esseyə yeni çalar — ciddi və sərt ton gətirdi.

Esseistikanın inkişafında "çiçəklənmə dövrü" XX əsrə aiddir. Dünyanın görkəmli filosof və yazıçıları bu janrın parlaq nümunələrini yaradırdılar. R.Rollan, B.Şou, C.Oruell, T.Mann, A.Morua, J.P.Sartrın esseləri ictimai-fəlsəfi fikirdə və bu sənətkarların yaradıcılığında maraqlı səhifələrdir.
Bu esselər təsnifat, dünya vətəndaşı, dünyanın dərkini insanın öz içindən keçirən "Mən nə bilirəm?" sualına cavab axtarışları baxımından zəngin bir xəzinəni yada salır. Mövzu, forma, həcmcə fərqli 10 esse məcmuəsi nəşr etdirmiş Xorxe Luis Borxesin esseistikası xüsusilə seçilir. Budda, İsa Məsih, Həzrəti Məhəmməd, Homer, Vergili, Aristotel, Servantes, Rable, Şekspir, Uitmen, Flober… — Borxes esselərinin personajlarıdır. Şərq fəlsəfəsi və ədəbiyyatının bilicisi. Konfutsi, Fərabi, İbn-Sina, Xəyyam, Rumidən yazanda Borxesi məhz belə adlandırmaq mümkündür. Əslində, Borxes esselərinin qəhrəmanları insanlar yox, Söz və Fikirdir.

Esse məhz yaradıcılıqdan yaradıcılıq doğurur və bu nəticə Borxesin "Dante haqqında doqquz esse" əsərində daha qətiləşir. Mühazirə şəklində tərtib olunmuş bu esselərin hər biri Dante yaradıcılığında başqa bir Danteni öyrənir. Beatriçin son təbəssümü ilə bağlı qeydlərində yazdığı kimi, "… Beatriç Dante üçün nəhayətsiz dərəcədə çox şey idi, Dante isə onun üçün — çox az, bəlkə də, heç nə… Görünür, "nəğmələrdəki" əsl faciəni heç kəs duymur,… şübhəsiz, bunların mahiyyətindəki fəcilik daha çox Danteyə aiddir, poemanın qəhrəmanı Danteyə yox, müəllif Danteyə… ".
Borxes esselərini təsnif etmək çətindir. Onun üçün yaşadığı, mövcud dünya yox, yalnız özünün gördüyü dünya var, ehkamlar, nəzəriyyələr bu esseistə yaddır. Yaradıcı fantaziya ona məhz bu müstəsnalığı bəxş edib. Bu fantaziya dünyanı və insanı başqa, adi olmayan ölçülərlə təqdim edir.

Maraqlı     Baxılıb: 3449   Tarix: 21 noyabr 2013
f Paylaş

Oxşar xəbərlər

.

Müəllimlərə ŞAD XƏBƏR: Maaşlar artdı

Müəllimlərin vəzifə maaşına əlavələr edilib. Bu barədə  -a Məktəbəqədər və Ümumi Təhsil üzrə Dövlət Agentliyindən xəbər verilib. Qeyd olunub ki, noyabr ayında 2023-cü ildə təşkil olunan təhsilverənlərin sertifikatlaşdırılmas

.

Azərbaycanda tanınmış müəllim vəfat etdi

Bakı Dövlət Universitetinin Jurnalistika fakültəsinin müəllimi, filologiya elmləri namizədi, dosent Mahmud Mahmudov dünyasını dəyişib. xəbər verir ki, o, bu gün 88 yaşında vəfat edib. Qeyd edək ki, Mahmud Mahmudov 50 il

.

Vətən haqqında bayatılar

Yağı gəldi yanıma,. Susamışdı qanıma,. Döndüm qürbət ellərdən,. Qüvvət gəldi canıma. Kəm baxtı sönən qərib,. Qürbət ölən qərib,. Bəxtəvər günə düşdü,. Vətənə dönən qərib. Söz qaldı el gələnə,. Çırmandı sel gələnə,. Gözə

.

Alimlər nəhayət, 100 illik elmi sirri həll etdilər

Alimlər ilk dəfə nadir metal palladiumdan istifadə edərək atom səviyyəsində suyun yaradılmasının unikal prosesinin şahidi olublar. İlk dəfə olaraq hidrogen və oksigen atomlarının nanoölçülü kiçik su qabarcıqları əmələ gətirmə

.

Cinsi əlaqə zamanı nə etmək lazımdır?

İdeal cinsi münasibətlər üçün bir sıra tövsiyyələr:. Qadının cinsi yoldan doyuma çata bilməsi üçün romantik istiqamətdə sevildiyinə, qiymətli olduğuna və arzulandığına inanması lazımdır. Bu kişinin gözlərində, sözlərində

.

ADA Universiteti üçillik ali təhsil modelinin tətbiqi üzərində işləyir - Rektor

ADA Universiteti fəaliyyətdə olduğu 17 il ərzində keyfiyyətli müəllimlərin axtarışını və yetişdirilməsini qarşısına prioritet məqsəd kimi qoyub.  Trend-ə istinadən xəbər verir ki, bunu ADA Universitetinin rektoru, səfir Hafi

.

Məktəbəhazırlıq qruplarına qəbul üçün qeydiyyat başlanır

Bu gün saat 11:00-da 2023-2024-cü tədris ili üzrə məktəbəhazırlıq qruplarına qəbul üçün qeydiyyat başlanır. Elm və Təhsil Nazirliyindən  -a bildirilib ki, proses elektron sistemi üzərindən həyata keçiriləcək. Azərbaycan bölməs

.

Alimlər mat qaldı: bəzi heyvanlar hər gün spirt içir

Bəzi heyvanlar alimlərin düşündüyündən daha tez-tez spirt qəbul edirlər. -a istinadən xəbər verir ki, meyvə və nektar yeyən əksər canlıların pəhrizində etanol olduğu üzə çıxıb. Exeter Universitetinin britaniyalı alimlər

.

Nazirlik: 743 müəllim təkrar sertifikatlaşdırmadan keçməyib

Ötən il ilk dəfə təşkil olunan sertifikatlaşdırma prosesində 11 211 nəfər ibtidai sinif müəllimi iştirak edib və bu prosesdə 97 faiz davamiyyət qeydə alınıb. Elm və Təhsil Nazirliyindən  -a verilən xəbərə görə, prosesi uğurl

turlar.az

yay geyimləri 2025 toy makiyajlari adlarin menasi viruslar artiq cekiden azad olmaq arxadan olmaq əbdürrəhim bəy haqverdiyev kosmetika rus dilin nece orenek novruz babasil vətən həsrəti burcler